Adat & Adab

Bak kata peribahasa "Biar mati anak, jangan mati adat".  Jika direnungkan secara mendalam, kata-kata sedemikian boleh dianggap serius bahawa Melayu itu sangat utuh berpegang kepada adat. Adat adalah tata cara yang mengatur tingkah laku manusia dalam segala aspek kehidupannya. Ini  bermakna setiap aspek kehidupan masyarakat Melayu di atur oleh ketinggian adat.

Jika dilihat alam Melayu mengandungi dua jenis adat istiadat yang digunapakai iaitu :
  • Adat Temenggung – Majoriti masyarakat Melayu di seluruh Nusantara ini mempraktikkannya.                  
  • Adat Pepatih -  Sebahagian masyarakat Melat terutama masyarakat Minangkabau.

Adat Temenggung merupakan Warisan Datuk Temenggung. Garis keturunan berdasarkan sebelah Bapa. Sementara Adat Pepatih pula adlah Warisan Datuk Pepatih Nan Sebatang.  Perkiraan garis ketutunan sebelah Ibu.

Jika kita tengok dari segi hirarkinya, adat Melayu ini terbahagi kepada tiga jenis iaitu :
  • Adat sebenar adab
  • Adat yang diadatkan
  • Adat yang teradat
Adat sebenar adat : ialah prinsip-prinsip yang bersumber dari agama Islam. Aturan adat ini tiadalah dapat diubah-ubah. Adat yang pertama ini tersimpul dengan ungkapan “Berdiri adat karena syarak”.

Adat 'Belah Mulut' dan 'Berzanji'
Adat yang diadatkan : ialah prinsip-prinsip adat yang disusun oleh penguasa Melayu (Raja, Pemuka adat, dll). Adat sejenis ini dapat pula berubah sesuai dengan perkembangan zaman dan perkembangan pandangan pihak penguasa sesuai dengan ungkapan “Sekali air bah, sekali tepian berubah”.

Adat yang teradat : ialah sikap, tindakan, dan putusan bersama atas dasar musyawarah yang dirasakan cukup baik oleh masyarakat. Inilah yang kemudian menjadi kebiasaan turun-temurun. Adat jenis ketiga ini pun dapat berubah sesuai dengan kehendak zaman.

Dalam masyarakat Melayu, ketiga jenis adat di atas berlaku dalam mengatur kehidupan harian. Di kampung-kampung, aturan adat tersebut masih banyak yang dipraktikkan, tetapi berbeza dengan di bandar yang makin hilang ditelan dek zaman.  Adalah menjadi tanggungjawab setiap anak bangsa Melayu agar dapat mempertahankan kemurnian adat istiadat Melayu yang ditinggalkan oleh nenek moyang mereka.

Sebenarnya adat Melayu sungguh halus dan syumul.  Bermula tatkala seseorang anak Melayu itu lahir dari kandungan ibunya sudah terpatri adat istiadat Melayu sehinggalah ke hembusan nafas terakhir, setiap individu bernama Melayu sudah diwariskan adat istiadat itu.  Begitu seni dan unik sekali adat dan adab bangsa yang dipanggil Melayu.

Adab-adab Melayu

Jika adat istiadat merupakan satu tata cara hidup sesuatu bangsa, adab pula boleh diertikan dengan tata susila yang membentuk jati diri kepada bangsa itu. Bila kita persoalkan isu adab bagi masyarakat Melayu,  kita tidak dapat menafikan tentang keselarian adab-adab yang dianjurkan oleh agama Islam itu sendiri. Ini kerana peradaban Melayu memang cukup berseni dan indah.  Peradaban Melayu yang tinggi dapat dilihat jelas sewaktu dulu namun agak sedih masa kini adab-adab tersebut sudah mula disisihkan oleh masyarakat Melayu moden.

Sesuatu bangsa itu berbeza adab-adabnya mungkin kerana perbezaan iklim cuaca, faktor bentuk muka bumi, cara hidup dan cara berfikir.  Orang Arab mahupun Barat adalah tidak menjadi masalah jika sekiranya seseorang mengusap atau memegang kepala orang lain bagi tujuan bergurau senda tetapi ianya amat besar masalah jika dilakukan kepada orang Melayu, agak kurang ajar.  Begitu juga dengan sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan kaki, orang Melayu cukup pantang jika seseorang itu menggunakan kaki bukan pada kegunaannya seperti memberi sesuatu barang kepada orang lain dengan menggunakan kaki.  Hal ini terbukti, pada sesetengah seni mempertahankan diri seperti ‘Silat Asli’ bagi masyarakat Melayu adalah tidak sopan jika kaki digunakan melebihi paras lutut. Berbeza pula dengan seni pertahanan diri bangsa lain seperti Cina iaitu ‘Kung Fu’, Korea dengan ‘Tae Kwando’, Jepun pula ‘Judo’ mahupun jiran negara kita iaitu Thailand terkenal dengan ‘Muay Thai’ nya.

Jadi sewajarnya bagi orang-orang Melayu patut bersyukur serta bangga dengan kurniaan tuhan terhadap bangsa Melayu. Halus dan tertib lendik  adab –adab yang diwariskan kepada mereka.  Bermula daripada amalan beradab di rumah sehinggalah bercampur gaul dalam masyarakat.  Adab mencerminkan peribadi bangsa. Adab-adab yang ketara sepatutnya masih diamalkan oleh orang Melayu iaitu antaranya ;

1)  Adab Hormat Orang Yang Lebih Tua

Amalan seperti ini amat dititikberatkan dalam penghidupan orang Melayu.  Selain kedua orang tua sendiri, golongan orang yang lebih tua patut dihormati bagi yang lebih muda. Umpamanya, bila berada dalam majlis orang yang lebih muda harus menundukkan badan semasa lalu di hadapan orang yang lebih tua beserta dengan senyuman.  Pertuturan juga mestilah dengan nada suara yang agak rendah sedikit bila bercakap dengan orang yang lebih tua.  Semua ini sinonim dengan ajaran Rasullah SAW melalui hadis-hadis yang diriwayatkan.

2)  Adab Menuntut Ilmu

Di dalam aspek belajar atau menuntut ilmu, terdapat pihak murid dan guru. Hormat dan menghormati satu sama lain, semua masyarakat amat menyanjung guru namun bagi masyarakat Melayu peranan guru teramat penting dalam membentuk jati diri seseorang itu. Adab hormati guru dengan mengamalkan setiap ilmu yang diberi oleh guru itu dengan sewajarnya bukan sebaliknya yang boleh menjatuhkan maruah guru itu sendiri atau juga boleh mengundang gejala fitnah.  Menerima sesuatu keilmuan daripada guru juga perlu serius dan fokus sehingga dapat menguasai serta memberi manfaat kepada yang lain. 

3)  Adab Bertandang

Bertandang atau dalam Islamnya disebut juga ziarah.  Sememangnya juga ada adabnya seperti  sebaiknya mesti pada waktu tertentu.  Contoh jika seseorang itu hendak bertandang ke rumah jiran ataupun rakan waktu yang sesuai iaitu pada sebelah pagi, selepas tengahari, petang dan hanya di awal malam. Sebaliknya waktu lain adalah di anggap tempoh waktu untuk peribadi. Sewaktu tengahari biasanya orang Melayu akan makan tengahari bersama anak dan isteri setelah itu biasanya adalah masa untuk keluarga itu berehat seketika.  Tempoh bagi bertandang juga perlu lebih prihatin iaitu pihak tetamu mesti peka dengan situasi tuan rumah.  Sekiranya proses bertandang itu bukanlah rutin maksudnya jarang atau belum pernah bertandang maka bagi orang Melayu adabnya mesti dengan membawa ‘buah tangan’ sebagai salam perkenalan atau menyambung hubungan.  Perlu diingat, bahawa  bagi tuan rumah pula adalah meraikan atau memuliakan tetamu menjadi satu tuntutan adab Melayu.

4)  Adab Pergaulan Masyarakat

Masyarakat Melayu cukup sensitif dalam aspek pergaulan sosial.  Sejak dulu lagi, keprihatinan ini dapat dilihat dalam masyarakat Melayu ini. Sangat menitikberatkan mengenali antara satu sama lain, anak jiran sama macam anak sendiri, ambil berat masalah setempat, bergotong royong dalam banyak aktiviti seperti kenduri kendara, kematian, sakit demam dan sebagainya lagi.  Sehingga terdapat bidalan bahasa bagi oarang yang anti sosial atau kurang bergaul sesama jiran iaitu “kera sumbang”.  Agak malang sekali, dewasa ini menularnya di kalangan orang Melayu moden dengan budaya barat seperti tidak kenal antara jiran dengan jiran, kurang peduli dengan masyarakat setempat lebih mementingkan diri dan keluarga sendiri saja, kurang aktiviti pergaulan sesama sendiri secara fizikal tapi lebih ke arah berhubung dalam alam maya semata-mata.

Malahan banyak lagi jika nak dijelaskan berkenaan dengan adab atau tata susila bangsa Melayu.  Cukup banyak dan boleh dikatakan sudah lengkap yang tidak bercanggah dengan ajaran agama.  Namun persoalan yang patut kita fikirkan sekarang sudah kemanakah amalan-amalan adab orang Melayu yang cukup tinggi nilai dahulunya.  Adakah sudah ketinggalan zaman atau orang Melayu sendiri sudah lupa????



Rujukan lanjut mengenai adat dan adab boleh dilayari di internet seperti ;

Adat Melayu : logprima
Masyarakat Melayu : jkkn.gov.my


siapa memakai adat lembaga
ke mana pergi disahyangi orang
siapa pandai syariat agama
hidup mati tidak terbuang

[semangat7]




MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI

1. Mengerat Tali Pusat : Sebaik sahaja anak dilahirkan, diikat terlebih dahulu tali pusat bayi dan dipotong dan mengunakan gunting yang telah ditawarkan bisanya dan kemudiannya  diikat dengan 3 ikatan simpulan mati . Barulah kemudian bayi itu dicuci atau dimandikan. Bayi yang sudan dimandikan hendaklah kemudian dibalut dengan tuala atau kain lembut dan seeloknya kain berwarna putih.

2. Azan di Telinga : Lazimnya sudah menjadi amalan orang Melayu, sesusah sahaja anak dilahirkan. Si bapa atau walinya azankan di teliga bayi pada sebelah kanan dan iqamat di telinga kiri. Amalan ini mengikut sunah Nabi ketika baginda menyambut kelahiran Hasan bin Ali.

3. Membasuh Uri dan Tembuni : Uri yang keluar bersama anak itu tidaklah boleh dibuang begitu sahaja, hendaklah dibasuh dan di tanam. Lazimnya kerja-kerja ini selalunya dibuat oleh para bidang akan tetapi adalah lebih baik dilakukan oleh si suami yang baru menerima cahaya mata sebagai tanda kesyukuran dan menghargai susah payah si isteri membawa kandungan selama 9 bulan 10 hari itu. Membersihkan uli hendaklah dengan teliti dan setelah bersih barulah dibungkus dengan kain putih dan ditanamkan mengadap kiblat dihadapan rumah bagi anak perempuan dan anak lelaki dibelakang rumah di tempat-tempat yang redup.

4. Ucapan Tahniah : Sunat mengucapkan tahniah kepada mereka yang baru menerima cahaya mata kurniaan Allah. Ini mengembirakan akan keluarga itu dan mengeratkan lagi silaturahim da selalunya menjadi amalan orang Melayu memberi hadiah untuk bayi tersebut atau sekadar wang saguhati kepada penimang anak.

5. Menyusu Ibu : Sejak awal lagi hendaklah diamalkan si anak menyusu pada payudara ibunya. Susu ibu amat terbukti khasiatnya yang boleh menghindar dari pelbagai penyakit. Petua orang tua-tua pula menyatakan sekiranya si anak pergi jauh meninggalkan ibunya dapat dipanggil pulang dengan syarat anak itu menyusu dengan ibunya.

6. Tahnik Anak atau Belah Mulut : Tamar digunakan untuk dimasukkan sedikit ke mulut bayi sehingga mencecah langit-langit. Air zam-zam di berikan bayi itu mengecapnya beberapa titik. Amalan ini digalakkan selepas sahaja bayi itu dilahirkan dan dilakukan oleh seorang yang warak atau alim dengan tunjuan mengambil berkat orang itu.
Majlis Mencukur Rambut

7. Mencukur Rambut : Sunat mencukur rabut bayi ikut sampai lincin. Rambut itu ditimbang dan menilaikan berdasar nilai perak dan disedekahkan kepada faqir.

8. Adat Berndoi : Adat ini masih boleh lagi di lihat di negeri Perlis, Kedah dan Perak. Anak diletakkan dalam bauian dan didendangkan cecara beramai dengan dendangan lagu memuji Rasullullah. Kerap upacara ini dilaksanakan dalam majlis cukur rambut disertakan dengan acara bacaan berzanji dan marhaban.

9. Pakaian Pertama : hari ke 7 atau hari majlis cukur rambut atau cukur jambul inilah di mana si anak akan dipakaikan dengan pakaian pertamanya yang ditempa khas.

10. Memberi Nama Anak : Nama anak disunatkan diberi pada hari pertama atau hari ketujuh. Hendaklah di beri nama yang baik-baik. Amalan orang dulu-dulu, mereka menberi nama mengikut kiraan hari dilahirkan dan ada juga mengikut kiraan unsur Tanah, Air, Api dan Angin agar pembawa anak tersebut bertetapan dengan anak tersebut. Maka itulah nama anak tersebut dipanggil sepenuhnya dan kalau panggilan pendek pun, ianya ditetap oleh si ayah atau si ibu.

11. Aqiqah : Disunatkan oleh iman Safie untuk dibuat aqiaqh untuk anak tersebut pada hari ketujuh sekiranya mampu atau bila-bila sahaja sekadar sekali seumur hidup. Ulama sepakat menyatakan bahagian anak lelaki ialah dua ekor kambing dan seekor kambing bagi anak perempuan.

12. Berkhatan : Diwajibkan bagi seorang anak lelaki dikhatankan. Waktu berkhatan digalakkan pada hari pertama atau ketujuh, namun selalunya masyarakat Melayu melanjutkan sehingga umur mukallaf.

13. Menghentuk Kepala di Tiang Seri : Amalan ini tidak lagi dilakukan dewasa ini namun inilah amalan yang dilakukan pada masa-masa dahulu oleh yang berketuranan Panglima, Bangsawan atau Raja di sebelah utara. Ketika anak tersebut berusia 7 hari dan ada yang lakukannya pada usia melepasi 40 hari, kepalanya di hantuk secara pelahan di tiang seri rumah atau Istana sebagai isyarat akan menjadi seorang pemimpin yang teguh seteguh tiang seri.

14. Upacara Memijak Tanah : Ini sebagai isyarat apabila di bumi nanti dia tidak akan gerun dan gentar dan setiasa selamat dalam perjalanan dan mudah mendapat rezeki di mana dia berada nanti. Amalan ini dahalunya dilakukan pada anak itu seusia 7 hari dan ada yang melakukannya pada usia 40 hari, 45 hari atau selewatnya 7 bulan apabila anak tersebut sudah boleh bertahtih.

Antara boleh di buat rujukan :
6 Amalan Menyambut Kelahiran Bayi Dalam Islam : anizyn
Menyambut Kelahiran Bayi Menurut Islam : wikipidea
Masyarakat Melayu : jkkn.gov.my
Adat Jejak Tanah : berita harian
Upacara memijak Tanah : butang emas
Upacara jijak Bumi : lapislady
Adat Adat Berendoi : nellyz


DALAM BUAIAN

1. Membuai Anak : Masyarakat Melayu selalunya menidurkan anak di dalam buaian mengunakan kain batik sebagai buaian. Ini untuk memastikan kedudukkan anak dalam keadaan selamat, anataranya;

• pembentukan anggota anak dalam keadaan sempurna
• jauhi dari serangga dan haiwan berbahaya
• tidak terjatuh semasa tidur


Anak dalam buaian
2. Dendangan Lagu : Dalam masyarakat Melayu sianak kecil kerap dibuaikan untuk tidur, selalunya si ibu akan menyanyikan lagu-lagu rakyat yang mengasyikkan agar anak tersebut cepat tidur. Lagu lagu ini kebanyakkan merupakan nasihat dan ada juga dibuaikan dengan selawat dan zikir-zikir. Inilah kelebihan dan istimewanya orang-orang Melayu. Antara lagu semasa buaian adalah seperti lagu Buai laju-laju dan lagu Tepok amai-amai pula didendangkan semasa menidurkan anak di atas ribaan atau menidurkan ketika menangis.

Tepuk amai amai
belalang kupu kupu 
tepuk bagi pandai
nanti upah susu

susu lemak manis
santan kelapa muda
adik jangan nangis
ibu banyak kerja

Pada peringkat anak tersebut agak besar sedikit dalam lingkungan melepasi 100 hari, anak tersebut didendangkan pula dengan lagu-lagu rakyat sambil diajar membuat pergerakkan tangan. Lagu ini selalunya didendangkan oleh si nenek dengan lagu seperti lagu ;

Cak cekok, udang gamit
Minta kapur bagi kunyit
nasi di dapur nabis hangit
adik di rumah tergamit-gamat

Tambahan rujukan ;
lagu rakyat : retibasa


ZAMAN KANAK-KANAK

Pada usia anak-anak sudah berusia lingkungan umur 6 ke 7 tahun, mereka sudah dihantar mengaji mukadam dengan tok guru, ustaz ataupun ustazah. Inilah antara keilmuan pertama yang diutamakan oleh masyarakat Melayu kita kerana bangsa Melayu ini tidak dapat dipisahkan dengan Islamnya.

Pada peringkat anak-anak sudah fasih bercakap lah mereka telah diperkenalkan dengan mainan rakyat berteraskan pantun berlagu seperti 'Tom-Tom Bak' atau 'Injit-Injit Semut' dan sebagainya. Permainan rakyat seperti 'Kuit Kandang' atau 'Jengket' dan sebagainya, diperkenalkan semasa anak itu sudah ligat berlari dan sudah pandai berkawan dikampung mereka.

Salah satu amalan orang-orang Melayu dahulu kala, mereka akan menghantar anak-anak berguru silat dalam usia yang muda lagi agar dapat berdisiplin dengan mempelajari ilmu beladiri ini. Pada satu masa dahulu, seni silat yang dipelajari diceruk-ceruk kampung akan diiringi dengan irama gendang silat. Maka ramailah juga anak-anak Melayu yang pandai bermainan gendang, serunai dan gong pada zaman dahulu berbeza pada hari ini.

Tambahan rujukan ;
santai sekejap agc.gov.my